mandag den 25. april 2011

Loops - ryd op i din knold

For at være afslappet og fokuseret gælder det om at du har mindst muligt at tænke på. Altså andet end ting du rent rent faktisk for noget ud af af tænke på. Ting der gør dig glad, ting du skal planlægge.

Alle kender vel det at man ikke rigtigt kan fokusere på noget fordi man har 117 tanker der vender tilbage i ens hovede igen og igen.

Her er der noget man kalder loops der er rigtigt irriterende. Termen stammer vist fra NLP, men mange andre har lagt mærke til det.

Et loop er en tanke, eller en gruppe af tanker der vender igen - mange gange. Det gør man spilder sin tid med at tænke den samme tanke 117 gange. 1000er af gange. Igennem mange år.

Jeg har en ven der fortalte mig han havde villet donere blod i 12 år. Det tager en halv time at få en aftale, og en eftermiddag at gøre det.  Men da der ikke var noget specielt tidspres, udskød han det altid - i 12 år.

Lægger man AL den tid sammen som han har brugt på at tænke "ahh jeg ville gerne donere blod" taler vi om meget mere tid end det ville tage bare at gøre det.

Den tid er ikke bare fuldkommen uproduktiv. Den er faktisk destruktiv - i det tanken "jeg ville gerne donere blod" kommer ind og ødelægger den tankestrøm du er i gang med.

Jo flere småting du har til at rode rundt i dit hovedet, jo sværere har du ved at være i nuet og ved at fokusere og være produktiv. Det gør man får gjort meget lidt at the end of the day. Man følger bare sine rutiner.

Så man skal selvfølgeligt af med loops. Jeg tvivler på man kan blive helt fri af dem, med mindre man er Dalai Lama. Men man kan fjerne en masse - og have så få som overhovedet muligt.

Metoden er meget enkel. Man laver løbende lave lister over dine loops, og få dem gjort. Alle sammen. Start med de helt nemme ting, og tag dem alle sammen med tiden.

A la

"donere blod"
"sortere mine papirer fra kommunen, smid dem ud der ikke skal gemmes"
"sælge min guitar jeg ikke har spillet på i 5 år"
"køb en ny jakke"
"sortere mine billeder i computeren"
"ringe til XX jeg ikke har set i lang tid"

Gør det venligst. Du vil opleve du får meget mere overskud af det. Og det har også en anden god effekt - ved at få en masse ting gjort vænner man dig til, well, at få ting gjort.

Det er et fedt og enkelt trick til at forbedre ens hver dag. Og langt fra rocket science - som de fleste gode teknikker.

Jeg er selv overbevist om at de mennesker der kommer langt i livet bare har været heldige - og har været i en situation hvor de lærte at gøre sådan her tidligt i livet.

I kan også poste resultater her. Men jeg gider ikke have debat om det. Det virker. Man skal bare gøre det.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.